Counter-Strike: Global Offensive
Wieloosobowa strzelanka pierwszoosobowa, stworzona oraz wydana przez Valve Corporation i Hidden Path Entertainment, które już wcześniej pracowały nad Counter-Strike: Source. Jest to czwarta gra z serii Counter-Strike, wydana na platformy Microsoft Windows, macOS, Xbox 360 i PlayStation 3 21 sierpnia 2012 i na Linuxa 23 września 2014. W grze do walki stają dwie drużyny: terroryści i antyterroryści. Zadaniem każdej z nich jest eliminacja drużyny przeciwnej lub wykonanie określonego zadania. W przypadku terrorystów jest to podłożenie bomby lub przetrzymywanie zakładników, zaś w przypadku antyterrorystów ochrona strefy detonacji przed podłożeniem bomby lub uratowanie zakładników. W grze występuje wiele różnych trybów, z których każdy ma odrębne cechy charakterystyczne. CS:GO oprócz wbudowanego systemu matchmakingu, pozwalającego graczom na rozgrywkę na dedykowanych serwerach Valve, ma również możliwość tworzenia i rozgrywki na serwerach społeczności z niestandardowymi mapami i trybami gry. Od momentu wydania, CS:GO jest jedną z najpopularniejszych strzelanek pierwszoosobowych rozgrywanych w ramach sportu elektronicznego. Najważniejszymi turniejami są tzw. „majory”, zawody sponsorowane przez wydawcę gry, Valve. Gra zyskała dość pozytywne recenzje krytyków. Chwalono ją za całokształt rozgrywki i wierność jej odwzorowania w stosunku do poprzednich części serii. Krytykowano niektóre z początkowych funkcji gry. Wersje konsolowe otrzymały pozytywne opinie, a recenzenci uważali, że istnieją wyraźne różnice między wersjami konsolowymi a wersją PC.

Rozgrywka
Counter-Strike: Global Offensive, podobnie jak poprzednie gry z serii Counter-Strike, jest wieloosobową grą z gatunku strzelanek pierwszoosobowych, skupiającą się na wykonywaniu zadań. Dwie przeciwne drużyny z postaciami terrorystów i antyterrorystów rywalizują w różnych trybach gry wykonując określone cele, np. podłożenie bomby lub ochrona zakładników w przypadku terrorystów, a w przypadku antyterrorystów ochrona obszaru przed podłożeniem bomby (lub jej rozbrojenie) albo ewakuacja zakładników. Na koniec każdej rundy gracze uzyskują nagrodę pieniężną w walucie wirtualnej, która pozwala na zakup lepszego wyposażenia w kolejnej rundzie. Gracze otrzymują nagrody drużynowe zarówno za wygraną, jak i przegraną rundę (przy czym większa nagroda przyznawana jest drużynie w przypadku wygranej). Oprócz tego występują nagrody indywidualne za wykonanie zadania (np. podłożenie bomby) oraz nagrody za zabójstwa (wartości różnią się w zależności od rodzaju użytej broni). Gracz może uzyskać również karę pieniężną, np. za ogień bratobójczy (ang. friendly fire). CS: GO zawiera nowe mapy oraz zaktualizowane wersje klasycznych map Counter-Strike, takie jak de_dust2, cs_office lub de_inferno. W CS:GO pojawiły się nowe elementy, które nie występowały w poprzednich grach z serii, przede wszystkim granat zapalający w obu drużynach, nowe bronie (np. wyciszony pistolet USP-S], paralizator Zeus X27, automatyczny pistolet CZ-75 Auto, strzelby i in.). Do gry dodano także nowe tryby, tj. „Wyścig zbrojeń” i „Demolka”, oparte na modyfikacjach do starszych edycji CS oraz nowe mapy, zaprojektowane na potrzeby tych trybów. Usunięto także niektóre elementy starszych gier z serii, np. możliwość swobodnego latania po mapie po śmierci (właścicielom serwerów społeczności umożliwiono jednak konfigurację tej funkcji w ustawieniach serwera). Usunięto pistolet maszynowy MP5 oraz pistolet USP w wersji bez tłumika i zastąpiono je nowymi broniami, lecz zostały one wprowadzone na nowo w innych wariantach, MP5-SD ze zintegrowanym tłumikiem oraz USP-S. Usunięto również osłonę taktyczną. Funkcja malowania sprayów nie była dostępna w grze do momentu dodania wymienialnych wirtualnych przedmiotów, zwanych graffiti.

Wyposażenie
W grze występuje sześć kategorii wyposażenia: pistolety, broń ciężka, pistolety maszynowe (PM-y), karabiny, granaty oraz dodatkowy sprzęt. Każda broń w grze posiada unikalne właściwości, takie jak ilość amunicji w magazynku, szybkostrzelność, zadawane obrażenia czy rozrzut kul w ogniu ciągłym. Gracz może posiadać ograniczoną ilość wyposażenia, zakupioną przed początkiem rundy: jedną broń podstawową (pistolet maszynowy, karabin lub broń ciężką), jedną broń dodatkową (pistolet), cztery granaty (lub trzy w zależności od trybu gry), paralizator oraz nóż. Podstawowym wyposażeniem, przyznawanym graczom automatycznie na początku rundy jest pistolet (USP-S lub P2000 w drużynie antyterrorystów oraz Glock-18 w drużynie terrorystów) oraz nóż. Pozwala to na rozgrywanie rund bez zakupu broni, celem zaoszczędzenia środków na kolejne rundy (ang. eco, force-buy i full-buy). Z wyjątkiem noży, gracze mogą wyrzucać swoją broń i podnosić ją od innych graczy, także po śmierci przeciwników. Przetrwanie do końca rundy pomimo przegranej pozwala zachować zdobytą broń na kolejną rundę. W grze występuje kilka rodzajów granatów ręcznych: granat dymny (tymczasowo wytwarza ekran dymny), granat błyskowo-hukowy (oślepia i ogłusza graczy patrzących na niego w momencie eksplozji), granat zaczepny (zadający w określonym obszarze obrażenia graczom), wabik (wydający dźwięk podstawowej broni osoby rzucającej) oraz granat zapalający (dla terrorystów koktajl Mołotowa, podpalający powierzchnię na mapie przez określony czas). Obie drużyny mają dodatkowo możliwość zakupienia przed rundą kamizelki kuloodpornej i hełmu, zwiększającą odporność na obrażenia. Dodatkowo, gracze antyterrorystów mają możliwość zakupienia – w zależności od trybu gry – zestawu do rozbrajania (zmniejszającego czas rozbrajania bomby) lub zestawu ratunkowego (skracającego czas ratowania zakładnika).